انواع دیتابیس‌ها و مقایسه‌ی آن‌ها

امروزه تمامی توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها جهت ذخیره‌ی اطلاعات از بانک‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند؛ زیرا سازمانی که بتواند به اطلاعات جامع‌تر، صحیح‌تر ،کامل تر، دقیق‌تر، با صرف هزینه کم‌تر و در اسرع وقت دستیابی داشته باشد، در اهدافش موفق‌تر خواهد بود. در این مطلب به مقایسه‌ی انواع بانک‌های اطلاعاتی می‌پردازیم.

 

Microsoft SQL Server

Microsoft SQL Server یکی از محصولات مایکروسافت هست و معمولا از ورژن ۲۰۰۰ آن داخل سازمان ها استفاده می‌شد، اما ورژن ۲۰۰۵ آن در واقع چیزی بیش‌تر از دیتابیس تنها است. ورژن جدیدتر در سال ۲۰۰۸ معرفی شد ، که فوق العاده بود. این ورژن برای استفاده از زبان‌های تحت .NET مناسب بود.

این دیتابیس قدرت پردازش فوق العاده‌ای داشته و چون سرور نیز هست، تعداد کاربران زیادی را در لحظه پاسخ‌گو است و امکانات ویژوال خوب و امنیت قابل قبولی را ارائه می کند.

 

MySQL

بانک اطلاعاتی MySQL بزرگ‌ترین سیستم بانک‌های اطلاعاتی است که از سال ۱۹۹۵ توانسته تقریبا ۱۰۰% سرور هایی که از OS های متن‌باز (لینوکس و یونیکس) را به تصرف خود در آورد. این بانک اطلاعاتی از امنیت بالایی نیز برخوردار است.
متن‌باز بودن ‌‌MySQL باعث شده ‌است که بسیاری از شرکت‌ها بتوانند برای هر چه آسان‌تر کردن و پیشرفته ‌تر نمودن ابزارها و محیط‌‌های گرافیکی مبتنی بر MySQL وارد کار شوند و به سرعت کمبود واسط کاربرهای ویژه مدیریت در‌‌ MySQL را جبران نمایند. یکی از معتبرترین واسط‌‌های کاربرهای گرافیکی در زمینه‌ی مدیریت، نرم‌افزار Query Browser است که شرکت‌‌ MySQL آن‌ را ساخته و نرم‌افزار رسمی مدیریت MySQL است.

 

چهار DBMS معروف، کاربردهای زیادی دارند:

Access
MySQL
SQL Server
Oracle
در زبان برنامه‌نویسی php می‌توان از تمامی این DBMS ها استفاده کرد، اما توابع پیش‌فرض php مخصوص بانک اطلاعاتی MySQL است.

 

تفاوت‌های Oracle و Sql

درست است که اوراکل قابلیت Notification Service (که SQL دارد) را ندارد، ولی با این وجود مزایایی دارد که SQL دارا نیست. برای مثال، از نظر امنیت اوراکل دارای ۱۴ لایه‌ی امنیتی و SQL دارای ۵ لایه‌ی امنیتی است.
با استفاده از اوراکل، امکان مدیریت بر روی حجم نامحدود از اطلاعات وجود دارد اما با SQL نه.
تنظیمات پارامتریک Buffer Cache، Shard Pool و همچنین Open Cursor ،Transaction و بسیاری از تنظیمات دیگر مانند تنظیم اندازه‌ی بلوک‌های اطلاعاتی از جمله مزایای Oracle است.
در قسمت Performance/Cost، این SQL است که رقابت را برنده می‌شود، به این دلیل که SQL بسیار ارزان‌تر از اوراکل است.
کارایی اوراکل بهتر از SQL است ولی زمانی این کارایی به حد اعلای خود می رسد که اوراکل را در UNIX نصب کنیم، وگرنه در ویندوز کارایی‌ها یکی می‌باشد.
منابع سخت افزاری‌ای که اوراکل استفاده می‌کند خیلی بیش‌تر از SQL است.
اگر کلاینت‌ها و سرورها غیر از ویندوز باشند، قطعاً نباید از SQL استفاده کرد.
تنظیمات اوراکل بیشتر در اختیار کاربر می‌باشد.
به دلیل این که معماری اوراکل برگرفته از مفهوم ریاضی نظریه مجموعه‌هاست، در نتیجه امکان پارتیشن‌بندی در آن وجود دارد.
در اوراکل مبحث Sequence وجود داشته که مزایای خاص خودش را دارد، اما در SQL این مورد وجود ندارد.
اگر چه اوراکل امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد، ولی اگر حجم کاری که می‌خواهید انجام دهید گسترده نیست، بهتر است که از SQL استفاده کنید.

 

ویژگی‌های MySQL

MySQL یک بانک اطلاعاتی Open Source و رایگان است. این بانک اطلاعاتی از SQL پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، SQL یک زبان ساخت‌یافته برای انجام تقاضاها از بانک اطلاعاتی است. گرچه نحوه‌ی درخواست SQL از یک بانک اطلاعاتی به بانک دیگر تفاوت دارد، اما مفهوم اساسی آن‌ها یکسان است.
کارایی و قابلیت اعتماد آن بالا است. در اغلب محیط‌ها دارای سرعت زیاد و قابلیت اعتماد بالاست.

به کار گیری آن آسان است. سیستم مدیریت ساده‌ای است، ولی ویژگی‌های قدرتمندی دارد. در این سیستم، بانک اطلاعاتی و جداول به صورت یک دایرکتوری ایجاد می شوند که ایجاد، باز کردن یا حذف کردن آن‌ها بسیار ساده است. امکاناتی دارد که مدیریت بر DB را آسان می‌کند.

پشتیبانی رایگان. گروه خبری MySQL لیست های پستی، وب‌سایت‌های مستقلی که اطلاعات را به طور رایگان در اختیار قرار می‌دهند، از جمله مواردی هستند که می‌توانند به طور رایگان از آن پشتیبانی کنند.

اجرا در محی‌طهای ویندوز و یونیکس. یکی از ویژگی‌های MySQL این که در سیستم عامل ویندوز و یونیکس قابل اجرا است.

چابکی و راندمان بالا. این چابکی و راندمان در پروژه‌های کوچک و متوسط جواب می‌دهد و در پروژه های بزرگ به دلیل عدم بهره‌گیری از T-SQL، نتیجه مطلوب را نمی‌توان گرفت.

اجرا روی پلتفرم های متن‌باز. MySQL یک دیتابیس اپن‌سورس است که امکانات فوق العاده کمی دارد و برای زبان‌های اپن سورس تحت وب به‌ویژه php قابل استفاده است. امکانات خاصی ندارد و محیط ویژوال آن زیاد جالب نیست ولی به خاطر سبک بودن برای برنامه نویسی تحت وب عالی و تعداد نسبتاً زیادی کاربر را می‌تواند در هر لحظه پشتیبانی کند.


تاریخ ارسال
۳۰ / ۰۷ / ۱۳۹۵
دسته
اینترنت, برنامه نویسی
نویسنده
نیما حیدری نسب
درباره نویسنده

نیما حیدری نسب هستم ۱۶ ساله از فردیس کرج، معاون سایت کلک آموز

دیدگاه ها
  1. حسین ارشد گفت:

    بسیار خوب بود
    فقط اینکه کلن همین سه نمونه دیتابیس وجود داره یا اینکه شما اصلی ترین ها رو معرفی کردید!؟
    ممنون

دیدگاه شما

نام

ایمیل ( ضروری )

سایت( اختیاری )

قوانین بخش نظرات:
1- به علت تعداد بالای کامنت ها ، از پاسخ به سوالاتی که جوابشان در متن پست موجود هست معذوریم.
2- لطفا قبل از ارسال نظر ، نظرات قبلی و پاسخ هایشان را مطالعه کنید.