گسترش کسب و کار در تلگرام – قسمت ۱

شاید شما صاحب یک محصول یا ارائه دهنده خدمات باشید اما این مورد فقط یک شرط لازم برای یک کسب و کار است. این تازه شروع یک راه طولانیست و حال شما نیاز دارید کسب کارتان را گسترش دهید و برای این کار راه ها و گزینه های زیادی پیش روی شماست اما در این مجموعه مقالات سعی داریم به گسترش کسب و کار از طریق تلگرام بپردازیم پس اگر هنوز شروع نکرده اید کلیک کنید تا فروشگاه خودتون رو بسازید!

بنا به شرایط کسب و کار شما مجبوریم دو حالت را درنظر بگیریم اما در مجموع این دو حالت را باهم توضیح خواهیم داد:

۱- کسب و کار تلگرامی: تمام مراحل فروش شما در تلگرام صورت میگیرد.

۲- کسب و کار غیر تلگرامی: در این حالت کسب و کار شما هیچ ارتباطی به تلگرام ندارد و تمام فرآیند فروش محصول در بیرون از این برنامه صورت میگیرد.

اینکه کدامیک از دو مورد بالا می توانند موفق تر عمل کنند به خود شما بستگی خواهد داشت.

نکته جالب این است که تمام موارد حالت دوم را می توان به راحتی به حالت اول هم تبدیل کرد! شاید این جمله برایتان عجیب باشد پس با ما همراه باشید!

فرض کنید شما برای کسب و کارتان یک کانال ساختید و میخواهید محصولاتتان را به مشتریانتان معرفی کنید… بهتر است این جمله را ادامه ندهیم چون اگر محصولات زیادی دارید با این کار اولین اشتباه خود را مرتکب شدید!

توجه داشته باشید که هدف از ایجاد کانال برای کسب و کار ارسال اطلاعیه ها ، خبر ها ، کدهای تخفیف و… است البته در این بین می توانید تعدادی از محصولاتتان را به کاربران کانال معرفی کنید ولی اگر تنوع محصولات شما زیاد است با این کار فقط یک لیست طولانی در کانالتان درست می کنید که هیچ گونه نظم و دسته بندی خاصی ندارد.

درنظر داشته باشید که مشتری برای انتخاب کالای مورد نظرش باید بتواند به سرعت کالاهای شما را بررسی کند اما لیست طولانی شما (کانالتان) او را از این کار منصرف می کند!

بهترین راه برای معرفی محصولات استفاده از ربات است. شما در ربات می توانید همانند یک سایت دسته بندی ایجاد کنید پس محصولاتتان را به دسته های مختلف تقسیم کنید تا مشتری راحتتر بتواند محصول مورد نظرش را پیدا کند.

البته یک راه خوب برای ایجاد نظم در کانال استفاده از #هشتگ است. به عنوان مثال اگر لباس میفروشید میتوانید در کانالتان از هشتگ هایی مانند #پیراهن #شلوار #مانتو و… برای نوع لباس و همچنین هشتگ هایی برای رنگ ، مارک و… لباس ها استفاده کنید (گرچه باز هم به خوبی دسته بندی در ربات نمیشود.)

حال به عکس زیر دقت کنید:

این یک پیام تبلیغاتی است که در یک گروه ارسال شده.

نظر شما در مورد مشکل این تبلیغ چیست؟

شاید بگویید تبلیغ در گروه خلاف قوانین اکثر گروه هاست که کاملا درست است اما این تبلیغ مشکل بزرگتری دارد!

مشکل اینجاست که فروشنده از مشتری میخواهد که برای خرید محصول به او پیام دهد. توجه داشته باشید که تعداد زیادی از کاربران ایرانی به علت نداشتن اطلاعات کافی ریپورت اسپم هستند و نمیتوانند پیام دهند پس با این روش ، کلی از مشتری هاتون رو از دست خواهید داد! ( اطلاعات بیشتر در مورد ریپورت اسپم )

این مشکل برای تمام کسانی که به هر طریقی مشتری هایشان را به سمت چت خصوصی فرا میخوانند وجود دارد.

چاره چیست؟ گذاشتن شماره تلفن ، ایمیل یا ربات

مسلما ربات ها می توانند به صورت هوشمند با مشتری هایتان ارتباط برقرار کنند ، محصولتان را بفروشند ، پیامشان را به شما برسانند و کسب و کار شما را رونق ببخشند. ( برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید )

در زیر یک مقایسه بین ربات ها و کانال ها صورت گرفته که می تواند جالب توجه باشد.

همانطور که در جدول مشاهده می کنید ، کانال ها برای اطلاع رسانی گزینه مناسبی هستند گرچه این کار را ربات ها هم می توانند انجام دهند اما برای فروش محصول ، کانال به هیچ عنوان گزینه مناسبی نیست!

بحث پیرامون این موضوع بسیار است و ادامه آن را به قسمت های بعدی موکول می کنیم.


تاریخ ارسال
۰۵ / ۰۲ / ۱۳۹۵
دسته
تلگرام
نویسنده
آرمان
درباره نویسنده

آرمان فراست هستم ، دانشجوی پزشکی و مدیر سایت های کلک آموز ، بات ساز و کلیک گیر | کانال شخصی من در تلگرام https://telegram.me/aquzben

دیدگاه ها
  1. عطر لیلیوم گفت:

    ممنون از مقاله خوب شما اگه امکان داره در خصوص ساخت ربات مطالب بیشتری رو منتشر کنید

پاسخ به دیدگاه عطر لیلیوم

نام

ایمیل ( ضروری )

سایت( اختیاری )

قوانین بخش نظرات:
1- به علت تعداد بالای کامنت ها ، از پاسخ به سوالاتی که جوابشان در متن پست موجود هست معذوریم.
2- لطفا قبل از ارسال نظر ، نظرات قبلی و پاسخ هایشان را مطالعه کنید.