مهاجرت به لینوکس − مقایسه‌ی اوبونتو و ویندوز

اوبونتو یکی از بهترین توزیع‌های لینوکس است اما این سیستم عامل را کم‌تر کسی در ایران استفاده می‌کند. اما با خواندن این مطلب می‌بینید که چه‌قدر این سیستم عامل بهتر از ویندوز است. با ما همراه باشید.

هسته‌ی سیستم عامل

لینوکس یک سیستم عامل متن باز است و شما می‌توانید هر تغییری را در آن ایجاد کنید، لذا این سیستم عامل کاملاً رایگان است (این سیستم عامل را می‌توانید از سایت اوبونتو نصب کنید). اما در ویندوز این طور نیست؛ شما نمی‌توانید بفهمید زیر سر این سیستم عامل چه می‌گذرد، پس یک سیستم عامل غیر رایگان (و با قیمت بسیار بالا!) است.

لینوکس متعلق به یک شرکت خاص نیست و تمامی توسعه دهندگان در ساخت آن شریک هستند (تعداد این توسعه دهندگان در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار نفر است) اما ویندوز توسط شرکت مایکروسافت با حدود ۱۰ هزار توسعه دهنده ساخته شده است. از این رو می‌توان کیفیت این دو سیستم عامل را مقایسه کرد.

 

امنیت

همیشه امنیت فایل‌ها و اطلاعات برای کاربران بسیار مهم بوده است. تعداد زیادی ابزار مخرب برای ویندوز وجود دارند اما در لینوکس به خاطر متن باز بودن می‌توان این مشکلات را حل کرد. لذا امنیت لینوکس بسیار بیش‌تر از ویندوز است.

 

مدت زمان نصب

اوبونتو در هنگام نصب یک سری پکیج پیشنهادی را برای شما از اینترنت دانلود می‌کند، اما اگر در هنگام نصب به اینترنت متصل نباشید، نصب آن بسیار سریع‌تر از ویندوز خواهد بود.

شما می‌توانید اوبونتو را به صورت Live استفاده کنید، یعنی بدون نصب کردن آن را اجرا کنید.

 

حجم سیستم عامل

حجم اوبونتو در مقایسه با ویندوز بسیار کم است. یک ویندوز با پیش‌نیازها و درایورهای اساسی‌اش چیزی حدود ۲۰ گیگ فضا را اشغال می‌کند. اما اوبونتو با تمام ابزارهای کاربردی‌اش حدود ۸ گیگ فضا اشغال می‌کند.

 

سرعت

در نگاه اول سرعت اوبونتو و ویندوز یکسان به نظر می‌رسند، اما در هنگام کار با برنامه‌های مختلف (مثل مرورگر) می‌توانید تفاوت را احساس کنید. اوبونتو در پردازش‌ها بسیار سریع‌تر از ویندوز عمل می‌کند. اصلاً هنگ و لگ در اوبونتو تقریباً بی‌معناست!

 

پایداری

اگر از طرفداران ویندوز باشید، می‌بینید که پس از گذشت مدتی ویندوز شما بسیار کند شده است و نیاز به تعویض آن دارید. اما در اوبونتو اصلاً این‌طور نیست؛ شما هر چه‌قدر که می‌خواهید نرم‌افزار نصب و حذف کنید. این کار هیچ تأثیری در سرعت سیستم شما نخواهد داشت.

 

رابط کاربری

رابط کاربری ویندوز اختصاصی مایکروسافت است و برای لینوکس ترکیبی از Unity و Gnome است. هر دوی این‌ها زیبا هستند و تفاوت خاصی در زیبایی یا راحتی در کار در آن‌ها مشاهده نمی‌شود.

 

دسکتاپ ویندوز ۷

دسکتاپ اوبونتو ۱۵.۱۰

 

نرم‌افزارها

نرم‌افزارهای بی‌شماری برای ویندوز وجود دارند که تمامی نیازهای کاربران را برطرف می‌سازند. کسانی که تنها یک نگاه کلی به اوبونتو می‌اندازند، فکر می‌کنند که نرم‌افزارهای خوبی برای این سیستم عامل وجود ندارد، اما اگر تخصصی‌تر به این قضیه نگاه کنیم، می‌بینیم که برای هر نرم‌افزاری در ویندوز یک جایگزین برای اوبونتو وجود دارد. همچنین با استفاده از نرم‌افزار Wine می‌توانید نرم‌افزارهای ویندوز را در اوبونتو اجرا کنید!

 

 

بازی‌ها

تنها ایراد اوبونتو پشتیبانی ضعیف از بازی‌هاست. در این قسمت ویندوز بسیار بهتر عمل کرده است.

 

جمع‌بندی

اگر از سیستم خود فقط برای انجام کارهای روزمره استفاده می‌کنید، اوبونتو مخصوص شماست. اما اگر اهل بازی هستید، یک اوبونتو در کنار ویندوز خود نصب کرده و از ویندوز تنها برای بازی و از اوبونتو برای کارهای دیگر استفاده کنید!

 

عضویت در گروه تلگرامی Ubuntu Help Center

حل مشکلات مربوط به لینوکس


تاریخ ارسال
۰۸ / ۱۰ / ۱۳۹۴
دسته
لینوکس, نقد و بررسی
نویسنده
نیما حیدری نسب
درباره نویسنده

نیما حیدری نسب هستم ۱۶ ساله از فردیس کرج، معاون سایت کلک آموز

دیدگاه ها
  1. محمدعلی گفت:

    سلام در اوبونتو میشود دکستاپ رو خوده شخص تغییر و طراحی کند و کلا یک ویندوز دلخواه طراحی کرد اگر میشود به چه کد هایی باید مسلط بود؟ و برای هکران و برنامه نویسان و بازی سازان بنظره شما ابونتو بهتره ؟ ممنون میشم پاسخ بدید.

  2. daniel گفت:

    نیما جان درمورد Kali.Linux بگو و چه تفاوت های باهم دارند

    • کالی توزیعی از لینوکسه که ابزارهای هک رو در کنار خودش به صورت پیشفرض داره.
      اما پیشنهاد من به شما اوبونتوئه، چون کارایییش بیشتره.
      کارهایی که با کالی میشه انجام داد رو با اوبونتو هم میشه انجام داد.

  3. روح الله گفت:

    سلام میشه بازی های معروف رو روش نصب کرد؟

دیدگاه شما

نام

ایمیل ( ضروری )

سایت( اختیاری )

قوانین بخش نظرات:
1- به علت تعداد بالای کامنت ها ، از پاسخ به سوالاتی که جوابشان در متن پست موجود هست معذوریم.
2- لطفا قبل از ارسال نظر ، نظرات قبلی و پاسخ هایشان را مطالعه کنید.