معرفی سیستم‌عامل‌های قابل نصب بر روی رزبری پای

در این مطلب با بهترین سیستم‌عامل‌هایی که می‌توانید بر روی رزبری پای خود نصب کنید آشنا خواهید شد.

 

۱. رزبین (Raspbian):
رزبین سیستم‌عاملی بر پایه‌ی لینوکس دبیان (Debian) بوده و توسط بنیاد خیریه‌ی رزبری پای ارائه شده است. این سیستم‌عامل بهترین سیستم‌عامل مخصوص رزبری پای بوده و دارای سرعت بالا و باگ‌های ناچیز می‌باشد. رزبین از دسکتاپ سبک و کم‌حجم Xfce استفاده می‌کند. حجم این سیستم عامل حدود ۴ گیگابایت است.

 

 

۲. رتروپای (Retropie):
این سیستم‌عامل بهترین سیستم‌عامل برای تبدیل رزبری پای به یک کنسول بازی کامل و خوب می‌باشد. این سیستم‌عامل نیز بر پایه‌ی دبیان است و آخرین نسخه از آن حدود ۲ گیگابایت حجم دارد. رتروپای به صورت پیش‌فرض با دسته‌های بازی (Joystick) کار می‌کند؛ حتی از دسته‌های Playstation و Xbox نیز پشتیبانی می‌کند. پکیج‌های مختلفی از شبیه‌سازهای بازی بر روی رتروپای قابل نصب هستند. بازی‌های قدیمی‌ای مانند Doom، Warcraft، Duke Nuke و … نیز به صورت پورت شده بر روی این سیستم‌عامل قابل اجرا می‌باشند.

 

 

۳. گوگل کُدر (Google Coder):
این سیستم‌عامل به صورت رسمی از سوی گوگل ارائه شده است. با این سیستم‌عامل می‌توان رزبرب پای را به یک سرور جهت برنامه‌نویسی HTML، CSS، Java Script و NodeJS تبدیل کرد. قابلیت مدیریت فایل‌های هر پروژه و Live Preview نیز در کُدر وجود دارد.

 

 

۴. اندروید:
اندروید مخصوص رزبری پای توسط یکی از توسعه‌دهندگان به صورت غیر رسمی ارائه شده است. آخرین نسخه از آن اندروید ۷ Noughat بوده و حدود ۴۰۰ مگابایت حجم دارد. تقریباً از تمامی قابلیت‌های اندروید می‌توان در رزبری پای استفاده کرد.

 

 

۵. اندروید مخصوص تلویزیون‌های هوشمند (Android TV):
این سیستم‌عامل نیز به صورت غیر رسمی برای رزبری پای پورت شده است، اما از سرعت و پایداری مناسبی برخوردار می‌باشد. حجم آن حدود ۴۰۰ مگابایت است.

 

 

۶. کرومیوم او اس (Chromium OS):
این سیستم‌عامل توسط گوگل ارائه شده و به صورت غیررسمی برای رزبری پای پورت شده است. حجم آن حدود ۱ گیگابایت می‌باشد. بهترین کاربرد این سیستم‌عامل، وب‌گردی است.

 

 

۷. رکال باکس (Recalbox):
این سیستم‌عامل مانند Retropie است. …(!)

 

 

۸. لاکا (Lakka):
این سیستم‌عامل مانند Retropie بوده؛ اما با قابلیت‌ها و حجم کم‌تر. سرعت رابط کاربری آن نیز کمی از Retropie بیش‌تر است. حجم آن حدود ۱۴۰ مگابایت می‌باشد. لاکا فقط از کنسول‌های معروف مانند Play Station 1 و PSP پشتیبانی می‌کند.

 

 

۹. اوبونتو ماته (Ubuntu Mate):
این سیستم‌عامل مانند رزبین است. اوبونتو ماته بر پایه‌ی اوبونتو بوده و حجم آن ۸ گیگابایت می‌باشد. سرعت آن کمی کُند بوده و برای رزبری پای به صورت کامل بهینه‌سازی نشده است.

 

 

۱۰. کُدی (Kodi):
این سیستم‌عامل مخصوص تبدیل رزبری پای به یک سینمای خانگی است. کُدی امکان تماشای فیلم‌های Full HD را نیز برای شما فراهم می‌سازد!

 

 

موفق باشید!


تاریخ ارسال
۰۲ / ۰۷ / ۱۳۹۵
دسته
رزبری پای
نویسنده
نیما حیدری نسب
درباره نویسنده

نیما حیدری نسب هستم ۱۶ ساله از فردیس کرج، معاون سایت کلک آموز

دیدگاه ها
دیدگاه شما

نام

ایمیل ( ضروری )

سایت( اختیاری )

قوانین بخش نظرات:
1- به علت تعداد بالای کامنت ها ، از پاسخ به سوالاتی که جوابشان در متن پست موجود هست معذوریم.
2- لطفا قبل از ارسال نظر ، نظرات قبلی و پاسخ هایشان را مطالعه کنید.