معرفی بازی Pokémon GO

پوکمون گو (Pokémon GO) یک بازی آنلاین رایگان براساس‌بازی واقعیت افزوده برای موبایل می‌باشد که توسط شرکت Niatic مخصوص سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS ساخته شده است. این بازی در اکثر مناطق جهان در ژولای ۲۰۱۶ منتشر شد. این آنلاین با استفاده از GPS و دوربین به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به جست‌وجو، نبرد و آموزش به موجوداتی به نام پوکمون که در دنیای واقعی وجود دارند بپردازند. این بازی رایگان است اما می‌توانید جهت دریافت آیتم‌های اضافی، از خرید درون‌برنامه‌ای استفاده کنید. یک گجت بلوتوثی نیز مخصوص این بازی ساخته شده است و زمانی که پوکمونی نزدیک شما باشد، اخطار می‌دهد.

 

پوکمون گو به سرعت جزء یکی از پراستفاده‌ترین برنامه‌های تلفن‌های هوشمند تبدیل شد و رکورد بازی Candy Crush Saga را در انگلستان شکست و از شخصیت‌های اصلی پوکمون که توسط شرکت نینتندو طراحی شده بود استفاده می‌کند.
این بازی دارای اعتباراتی از جمله افزایش سلامتی فکر و جسم کاربران را دارد، اما گزارشاتی نظیر ایجاد تصادفات رانندگی و ایجاد مزاحمت در برخی مکان‌های عمومی، نظر افراد زیادی را جلب کرده است.

 

 

گیم‌پلی

پس از ایجاد حساب کاربری در بازی، بازیکن یک آواتار توسط انتخاب مو، پوست، رنگ چشم، استایل و لباس ایجاد می‌کند. این آواتار در نقشه‌ی موقعیت فعلی بازیکن نمایش داده می‌شود. قابلیت‌های درون نقشه شامل PokéStopها و Pokémon Gymها می‌شود. PokéStopها آیتم‌هایی نظیر تخم‌ها، Poké Ballها و معجون‌ها می‌شود و می‌توان آن‌ها را با آیتم‌هایی به نام lure که نظر پوکمون‌های وحشی را جلب می‌کند تعویض کرد. Gymها به عنوان مکان نبرد شناخته می‌شوند. این‌ها مکان‌های خاص در بازی هستند. برای ایجاد این مکان‌ها از مکان‌های Ingrees، بازی قبلی شرکت Niatic استفاده شده است.

همزمان با سفر بازیکنان در دنیای واقعی، آواتار آن‌ها در نقشه‌ی بازی حرکت می‌کند.
انواع مختلف پوکمون‌ها در مکان‌های مختلفی یافت می‌شوند؛ برای مثال، پوکمون‌های آبی (water-type Pokémons) در نزدیک آب یافت می‌شوند.

 

 

برخلاف بقیه‌ی پوکمون‌ها، پوکمون‌های وحشی توسط نبرد به دست آورده نمی‌شوند. پس از مواجهه با یک پوکمون، بازیکن می‌تواند با پرتاب یک Poké Ball از پایین صفحه به روی پوکمون می‌تواند آن را بگیرد. اگر پوکمون با موفقیت دریافت شود، به یکی از پوکمون‌های بازیکن تبدیل می‌شود. پس از دریافت یک پوکمون وحشی، بازیکن دو نوع پول موجود در بازی را دریافت می‌کند: آب‌نبات‌ها و گرده‌ستاره‌ها.

 

 

یک گجت بلوتوثی به نام Pokemon GO Plus نیز مخصوص این بازی وجود دارد که با استفاده از آن زمانی که پوکمونی به شما نزدیک شود، این گجت به شما اخطار می‌دهد.

 

 
آب‌نبات‌ها توسط گرفتن موفق یک پوکمون دریافت می‌شود و بستگی به نژاد پوکمونی که بازیکن می‌گیرد دارد. بازیکن می‌تواند از stardustها و آب‌نبات‌ها برای ارتقای قدرت مبارزه‌ی پوکمون خود استفاده کند. همچنین بازیکن می‌تواند پوکمون خود را به پروفسور پوکمون‌ها منتقل کند و به ازای آن آب‌نبات‌های بیش‌تری دریافت کند و فضایی برای نگهداری پوکمون‌های بیش‌تر ایجاد کند. هدف اصلی بازی، کامل کردن Pokédex، یک دانشنامه‌ی پوکمون است.

هر پوکمون با قدرت مبارزه‌اش نمایش داده می‌شود که نشان می‌دهد این پوکمون در نبرد چه قدرتی دارد. هر نژادی، قردت مبارزه‌ی متفاوتی دارد. همزمان با افزایش لول بازیکن، می‌توان پوکمون‌هایی با قدرت مبارزه‌ی بیش‌تری گرفت.

بازیکنان امتیازهایی بابت فعالیت‌های مختلف در بازی دریافت می‌کنند و توسط آن لول خود را افزایش می‌دهند. در لول ۵، بازیکن می‌تواند در Gym به نبرد بپردازد و می‌تواند به یکی از ۳ تیم قرمز، آبی و زرد بپیوندد. اگر بازیکن وارد باشگاهی شود که توسط بازیکن دیگری کنترل می‌شود و از تیم او نیست، می‌تواند با رئیس باشگاه به نبرد بپردازد تا «پرستیژ» باشگاه را کاهش دهد. زمانی که پرستیژ یک باشگاه به صفر برسد، بازیکن می‌تواند اداره‌ی آن را به دست خود بگیرد یا با ارسال یک پوکمون، آن را از بین ببرد. همچنین اعضای تیم می‌توانند پرستیژ باشگاه را ارتقا دهند.

اگرچه این بازی رایگان است، اما خریدهای درون‌برنامه‌ای نیز برای دریافت Poké Ballها و آیتم‌های دیگر وجود دارد. در ۱۴ ژولای، صفحه‌ی پشتیبانی این بازی قابلیت ثبت درخواست برای PokéStopها و Gymها را اضافه کرد، اما یک پاسخ ایمیل اتوماتیک توضیح می‌دهد که به درخواست‌های جدید در حال حاضر پاسخ داده نمی‌شود.

 

 

مشکلات فنی

پس از معرفی رسمی بازی، سرور بازی به دلیل استفاده‌ی بسیار زیاد دچار مشکل شد. کرش شدن بازی و مشکل در ورود به حساب کاربری، از مشکلاتی بود که تا چند روز پس از معرفی بازی ادامه داشت. در ۲ روز اول پس از انتشار بازی، بازیکنان نمی‌توانستند وارد حساب‌های کاربری تحت Pokémon Trainer Club خود شوند. تنها حساب‌های کاربری تحت Gmail می‌توانستند به حساب خود دسترسی پیدا کنند. در روز ۱۱ ژولای، سرور در کشور استرالیا دچار مشکل شد. در ۱۶ ژولای، تا ساعاتی پس از انتشار بازی، در اکثر کشورهای اروپایی سرور به طور کامل از کار افتاد. این مشکل توسط حمله‌ی DDoS یک گروه هک به نام PoodleCorp به وجود آمد.

 

این بازی را می‌توانید از گوگل پلی (اندروید) | اپ استور (iOS) دانلود کنید.

 

پ.ن.: جهت انجام این بازی در کشور ایران، باید از تحریم‌گذر استفاده کنید!


تاریخ ارسال
۰۱ / ۰۵ / ۱۳۹۵
دسته
نقد و بررسی
نویسنده
نیما حیدری نسب
درباره نویسنده

نیما حیدری نسب هستم ۱۶ ساله از فردیس کرج، معاون سایت کلک آموز

دیدگاه ها
  1. یک منتظر گفت:

    طبق آمار معتبر در هر دقیقه چیزی حدود ۱۱هزار دلار به حساب شرکت سازنده پوکمون گو واریز می‌شود

    بازی پوکمن‌گو با فتوای شورای علمای سعودی، حرام و ممنوع اعلام شد.

  2. Amin گفت:

    و این رو هم میخواستم بگم که بازی سازهایی مثل این کمپانی برچسب «واقعیت مجازی» یا «واقعیت افزوده» روی محصولاتشان می زنند تا شانس فروش آن را تا حد زیادی بالا ببرند. معرفی کردن Pokemon GO به عنوان یک بازی واقعیت افزوده، شبیه به این است که ویدیو‌های ۳۶۰ درجه موبایل را یک محصول واقعیت مجازی بدانیم. و در ضمن در آینده با محصولاتی مثل مجیک لیپ و هدست هولولنز هم می‌توانید تجربه واقعیت مجازی داشته باشید و هم واقعیت افزوده و از اون مهم‌تر اینکه واقعیت افزوده، نیاز به دید کامپیوتری و همچنین نقشه‌برداری داینامیک از محیط اطراف دارد ولی ما در بازی پوکمون گو شاهد همچین چیزی نیستیم و بازی پوکمون گو مبتنی بر GPS یا همان مکان (Location Based) عمل می‌کند و بازی Ingress این کمپانی هم در این دسته بندی قرار می‌گیرد

    از دوستان هم می‌خواهم تا ویدیوهای که درمورد تجربه واقعیت افزوده با مجیک لیپ را در یوتیوب یا دیلی موشن و… ببینند تا متوجه فرق بین بازی های مبتنی بر مکان و بازی های مبتنی بر واقعیت افزوده شوند
    با تشکر از سایت کلک آموز 🙂

دیدگاه شما

نام

ایمیل ( ضروری )

سایت( اختیاری )

قوانین بخش نظرات:
1- به علت تعداد بالای کامنت ها ، از پاسخ به سوالاتی که جوابشان در متن پست موجود هست معذوریم.
2- لطفا قبل از ارسال نظر ، نظرات قبلی و پاسخ هایشان را مطالعه کنید.