شایعه: کیت جاسوسی در باتری سامسونگ

مدتیست این شایعه در فضای مجازی منتشر شده که ادعا می کنید در باتری های سامسونگ یک کیت جاسوسی وجود دارد و به محض اتصال به اینترنت اطلاعات شما را می دزدد!

ابتدا از شما دعوت می کنیم این کلیپ را مشاهده کنید:

به گزارش مداپل:

این ویدیو چندی پیش توسط یک فرد پاکستانی در اینترنت منتشر شده و توسط میلیونها کاربر دیده شده است، بعد از موفقیت ویدیو در جذب بیننده، افراد مختلفی در کشورهای دیگر (مثل ایران) این ویدیو را به زبان خود بازسازی کرده اند. در تمام این ویدیوها از کاربران خواسته می شود که با باز کردن پوشش روی باتریها، این ورقه نازک را خارج کنند تا خطری امنیت گوشی شان را تهدید نکند. اما آیا اطلاعات این ویدیو صحیح هستند؟ این سوالی است که در این مطلب به ان پاسخ خواهیم داد:

آیا دلیلی برای ادعا وجود دارد؟

اولین سوالی که در برخورد با هر ادعا یا شایعه اینترنتی باید از خود بپرسیم این است : « آیا منتشر کننده این ادعا دلیل مستندی برای ادعای خود دارد؟» در ویدیویی که منتشر شده است تنها با این ادعا مواجه هستیم که این قطعه دارد اطلاعات شما را بدون اینکه خبرداشته باشید، روی اینترنت میفرستد، اما هیچ دلیلی برای این ادعا ارایه نمی شود. فردی که در ویدیو صحبت می کند نمی گوید که از کجا متوجه شده که این ورقه نازک دارد اطلاعات داخل گوشی را می دزدد. تنها چند باتری را نشان می دهد که بعضی داخل پوشش باطری این قطعه را دارند و بعضی نه، و بعد به این نتیجه می رسد که این قطعه که ان زیر پنهان شده دارد برای خودش کارهایی می کند که احتمالا آن کار سرقت اطلاعات است.

آیا نیازی به قراردادن مدار اضافه برای جاسوسی هست؟

هر کس که اندکی با گوشیهای موبایل و مبانی امنیت آنها آشنایی داشته باشد می داند که اگر سامسونگ یا هر شرکت سازنده موبایل بخواهد به جاسوسی از گوشی شما بپردازد، اصلا نیازی به تعبیه قطعه ای این چنینی ندارد و میتوان با روشهای نرم افزاری به این کار اقدام کند یا حتی در برد اصلی گوشی قطعه مورد نظرش را تعبیه کند.

اما آن ورقه مشکوک زیر پوشش باتریهای سامسونگ چیست؟

خب اگر این ورقه جاسوس نیست پس چیست؟ این ورقه مدار الکترونیکی نازک یک آنتن NFC است. اگر گوشی شما قابلیت NFC داشته باشد معمولا عبارت NFC روی جعبه گوشی و معمولا در پشت بدنه گوشی نوشته میشود. در گوشیهایی که دارای قابلیت NFC هستند، آنتن NFC ممکن است در جاهای متفاوتی تعبیه شوند، مثلا در قاب پشت گوشی یا داخل پوشش باتری. طبیعتا اگر گوشی قابلیت NFC نداشته باشد، آنتن آن را هم نخواهد داشت.

NFC چیست؟

NFC مخفف Near Field Communication به معنای ارتباط در محدوده نزدیک است. NFC  برای ارتباط دستگاههای الکترونیک در برد کوتاه به کار می رود؛ تقریبا مثل بلوتوث اما با بردی خیلی کمتر از بلوتوث. برد NFC  حداکثر ۲۰ سانتی متر است. NFC  برای کارهایی نظیر پرداخت الکترونیک در فروشگاهها به کار می رود. بعبارتی دیگر با NFC  گوشی شما به یک کارت اعتباری تبدیل می شود (مثل کارت پارکها یا کارت مترو و …) همچنین می توانیم از NFC  برای تبادل اطلاعات بین گوشیها هم استفاده کرد.

کجا می توانیم از NFC استفاده کنیم؟

اگر در فروشگاه یا مترو یا هر جای دیگری امکان پرداخت بوسیله NFC وجود داشته باشد معمولا این امکان از طریق علایم و نوشته هایی به اطلاع مشتریان رسانده می شود. لوگوی استانداردی که نشاندهنده امکان پرداخت به وسیله NFC در آن فروشگاه یا مرکز است به شکل زیر است:

آیا گوشی من هم NFC دارد؟

همانطور که قبلا گفتیم اگر گوشی شما قابلیت NFC داشته باشد، روی جعبه و پشت گوشی علامت NFC نوشته می شود. اگر هم باتری شما مجهز به آنتن NFC باشد روی باتری عبارت NFC یا Near Field Communication نوشته می شود.

با کندن آنتن Near Field Communication چه اتفاقی برای گوشی می افتد؟

اگر آنتن را طبق گفته های ویدیو بکنید، در عملکرد معمول گوشی شما اختلالی ایجاد نخواهد شد اما گوشی شما قابلیت NFC خود را از دست خواهد داد، قابلیتی که مطمئنا در قیمتی که برای گوشی پرداخته اید تاثیر داشته است. البته در کشور ما بر خلاف بعضی کشورها، از تکنولوژی NFC استفاده نمی شود و بنابراین اگر به توصیه ویدیو عمل کرده اید زیاد نگران نباشید.

حالا چه کنیم؟

اگر آنتن گوشیتان را کنده اید و حالا می خواهید از NFC گوشی تان استفاده کنید، باید دوباره باتری اوریجینال سامسونگ با Near Field Communication تهیه کنید.

 

 

منبع: medapple


تاریخ ارسال
۲۲ / ۰۴ / ۱۳۹۴
دسته
اخبار
نویسنده
آرمان
درباره نویسنده

آرمان فراست هستم ، دانشجوی پزشکی و مدیر سایت های کلک آموز ، بات ساز و کلیک گیر | کانال شخصی من در تلگرام https://telegram.me/aquzben

دیدگاه ها
دیدگاه شما

نام

ایمیل ( ضروری )

سایت( اختیاری )

قوانین بخش نظرات:
1- به علت تعداد بالای کامنت ها ، از پاسخ به سوالاتی که جوابشان در متن پست موجود هست معذوریم.
2- لطفا قبل از ارسال نظر ، نظرات قبلی و پاسخ هایشان را مطالعه کنید.